onsdag den 13. november 2013

Kommunalvalg i Slagelse - 3 overraskelser!

De Konservative

Mens jeg venter på at kunne løbe, kan jeg hermed afsløre, at jeg hidtil ved alle valg har stemt på ovenstående parti. Om det også sker ved det kommende valg, er jeg til gengæld meget i tvivl om!

Tvivlen skyldes ikke partiets manglende medvind, for jeg afholder mig sjældent fra at stå ved mine meninger (kun overfor svigermoderen). Og indtil i mandags var jeg faktisk fuldt overbevist om igen at sætte mit kryds ud for liste C, men så så jeg valgdebatten på TV2East - og blev rystet!

At jeg skulle opleve borgerlige partier som C og V sælge ud af egne meninger blot for at indynde sig hos vælgerne udenfor byerne, det havde jeg ikke set komme. Direkte at udstede garantier for bevarelse af alle kommunens skoler - uagtet demografiens udvikling, det er i mine øjne uansvarligt.

Der ligger helt sikkert en valgtaktisk overvejelse bag denne beslutning; man har givetvis tænkt, at der er stemmer at hente i tryghed.


Men hvis den demografiske udvikling (sammenholdt med konsekvensen af folkeskolereformen) betyder, at grundlaget for en skole er ikke-eksisterende, bør denne skole vel så lukkes? Set ud fra såvel økonomi som faglighed?

Yderst beklageligt er det kun den nuværende borgmester, der fremstår som realist - og når nu der kun kan justeres marginalt på kommunens budget, hvor besparelser synes mere muligt end stigende indtægter, er det vel dumt at male sig selv op i et hjørne? – Eller det er jo præcis, hvad man har gjort i denne situation.

Til alle valg hygger jeg mig med at teste mig selv i diverse "Find dit(n) parti/kandidat"-tests og her falder jeg oftest ud som 80-85% konservativ, 75-80% Liberal og 70-75% Venstre. Disse test er typisk baseret på kandidaternes besvarelser og endskønt et sådan multiple-choice skema har jo sine begrænsninger, kan man dog alligevel se, hvem man langt hen ad vejen er enig med - men måske endnu mere vigtigt, hvem man ikke er enig med.

Overraskelse nummer 2 kommer her.


Bedste match: En Radikal!!! - Jeg som har været stillet op for de konservative. Og prøv at se, hvem jeg er mest uenig med. Ja, heldigvis Enhedslisten, men at kære Helena og jeg er så uenige, det chokerede mig ærlig talt.

Nå, i min jagt på at finde ud af, hvor jeg skal sætte mit kryds, lagde jeg vejen forbi facebook-siden for Venstre i Slagelse.

Måske er det mig, der tager det lidt for nært? Men jeg er selv i daglig kontakt med kunder og leverandører på mail, telefon og sågar også på sociale medier og jeg ville aldrig udtrykke mig som administratoren for Venstres side, hvorfor V helt sikkert ikke får min stemme.

At man tør svare på den måde, det er overraskelse nummer 3.

https://www.facebook.com/venstreslagelse/posts/751339338213791?comment_id=8293007&reply_comment_id=8293050&offset=0&total_comments=6&notif_t=feed_comment_reply
Klik på billedet for at se dialogen

Økonomisk ansvarlighed står for mig som det vigtigste. Men når nu både C og V ønsker at bevare så meget som muligt ude i de små samfund, også selv om det er dyrere. Og selv om demografien fortsat ændrer sig.

Ja, hvor efterlader det så mig? Skal jeg for første gang nogensinde stemme på R eller på den siddende borgmester, som trods alt tør træffe nogle upopulære beslutninger?

Jeg ved det ikke, men stemme, det gør jeg. Det skal man!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar