torsdag den 12. april 2012

Ni ting, der har gjort mig til en bedre løber


Her en lille liste over, hvad der har gjort mig til en stærkere, hurtigere og bedre løber.

Måske det også kan hjælpe dig!

9. Vægttab
- da jeg begyndte med at løbe, vejede jeg 84 kg, nu siger vægten 64. Vægttab er en klar vej til at blive hurtigere, simpelthen fordi du slæber rundt på færre kilo.
Men jeg håber ikke konen læser med, hun tror, jeg vejer 67!!!

8. Flere og længere ture
- min første tur som løber var 5 km, som jeg prustende klarede mig igennem på 35 min. Efter mange ture på den længde øgede jeg til 7, 8 og til sidst 10 km. Ved 10 km løb jeg som regel bare min 5km tur to gange. Jeg kan stadig huske hvilken mental sejr det var at løbe forbi mit udgangspunkt. 

7. Intervaller
- Efter det første vægttab fik jeg mod på at sprinte fra en lygtepæl til den næste. Det gav mig samlet set mere fart i benene. Og efter et års tid som løber var jeg nu nede på 23 min på en 5 km.

6. Styrketræning
- Jeg startede min løbekarriere med alle de klassiske begynderfejl. Det tvang mig på et tidspunkt til at gå i træningscenter og pine mig i maskinerne. Dette må jeg dog indrømme hjalp mig til at komme styrket tilbage. Jeg bruger dog ikke træningscentret længere, men de fleste aftener hygger jeg mig med mave- og rygøvelser og tager også armbøjninger. Det gør dig generelt stærkere og man bruger jo sin mave, når man løber.

5. Progressivt løb
- En studieveninde gav mig det gode råd, at jeg skulle prøve at løbe 2 x 5 km, hvor jeg løb første tur i min normale fart og anden tur skulle løbes hurtigere end første tur. Dette råd gav mig virkeligt et løft! Du kan også bare løbe en tur af en given længde og øge farten efterhånden.

4. Bakketræning
- Jeg bor som tidligere nævnt i Slagelse. I og omkring byen findes der flere bakker. Som racercyklist opsøgte jeg bakkerne og med min fortsatte løbetræning fik jeg langsomt mod på at prøve kræfter af med dem som løber også. Det er hårdt! Men det styrker dig voldsomt. Forsøg at løb så hurtigt op ad dem som muligt og slap af ned ad dem. Generelt skal man passe på med at sprinte nedad en bakke, for dine lår strækkes helt ud og det øger risikoen for skader.

3. At løbe endnu længere
- Een ting er at gå fra at løbe fra 0 til 3 ture á 5 km om ugen. Noget andet er at komme op på 50-70 km om ugen. Det siger nærmest sig selv; øvelse gør mester - dette gælder også for løb.

2. Ikke at drikke på langturene
- Tidligere var jeg slave af mit væskebælte. Det irriterede mig længe, at jeg var nødt til at stille op til løb med bælte på. Jeg var naturligvis ikke den eneste, men jeg har altid set op til dem, der var bedre end mig, om det så har været i løb, arbejdsmæssigt eller andet, så jeg følte det selv som pinligt. Nu kan jeg løbe 32 km uden væske og energi. Mentalt har det givet mig samme løft som ved progressivt løb. Eller måske endda et større løft. 

1. _____________________
- Her kommer du ind i billedet! Har du et bud på, hvad der kan gøre mig endnu bedre. Eller hvis du har en historie om hvad, der har styrket dig, vil jeg gerne høre den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar