søndag den 5. august 2012

Istrien - Mit løb og trøffelsauce


Når jeg siger, der var varmt, så var der virkeligt varmt!

Vi ankom til Camping Lanterna tirsdag eftermiddag, dagen efter kl. 17 havde jeg løbeskoene på for første gang (2 dages køretur skulle for alvor ud af kroppen, dog havde vi overnattet i skønne Golling i Østrig).

Det var varmt. Meget varmt og jeg var langtfra akklimatiseret, så selv på en 5 km nåede min puls at ligge 10 slag over min alm. "danske" puls. Men ud kom jeg. Og alle efterfølgende løbeture blev gennemført tidligt om morgenen, det var noget mere humant!

27. juni, 5.14 km, tid 21.27, gns. puls 163
29. juni, 5.18 km, tid 22.54, gns. puls 145
Resten af mine løb var uden pulsmåler
1. juli, 5.93 km, tid 26.05
3. juli, 6.09 km, tid 26.44
5. juli, 7.43 km, tid 31.52
7. juli, 9.91 km, tid 44.37
8. juli, 7.35 km, tid 34.42
9. juli, 5.17 km, tid 21.29

Ovenstående er et miks af hyggeløb og bakketræning. Og tro mig, der var stejle stigninger. Og selv om morgenen var der varmt, dog ikke 38 grader! Men jeg besluttede mig hurtigt for ikke at løbe med pulsmåler og i princippet heller ikke at løbe efter uret, men blot at have det med for at kunne se, hvor langt og evt. hurtigt jeg løb. Den 7. og 8 juli løb jeg op ad den bakke, som er vist i Istrien del 1.

Jeg har virkeligt forsøgt at finde opskriften på trøffelsaucen jeg fik serveret til min frøfisk, men forgæves. I stedet har jeg i mine egne gemmer en opskrift på en trøffelsauce til en unghane og med udgangspunkt i den, vil jeg her komme med mit bud på en trøffelsauce. (Jeg vil godt understrege, at den ikke er afprøvet endnu, men jeg vil i al fald selv prøve denne fremgangsmåde)

Trøffelsauce til fisk

½ l fiskefond reduceres til ca. ½/1 deciliter. Et skalotteløg og et mellemstort hvidløg (aldrig kinesisk) grovhakkes og sauteres forsigtigt i en anelse smør eller olivenolie. Må ikke branke!!!. Når løgene er blanke, tilsættes en halvtør hvidvin, ca. 1 deciliter. Kog kraftigt op. Tilsæt den reducerede fiskefond og kog igennem. Juster sødme- og syrebalancen med lidt sukker og/eller mere vin. Si den, så løg frasorteres. Lad den køle af 30 min. Kog den op med ½ dl. fløde, lad det tykne. Smag til igen. Og pisk nu en ordentlig klat trøffelsmør i saucen eller smid friske trøffelskiver ned i saucen sammen med rigeligt smør.

Helt skævt kan det ikke gå!

Snobben i egen høje person med en af pigerne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar