fredag den 28. september 2012

Efterårstræning og en røverhistorie




Kultvin fra Bolgheri

Det er nu efterår og dermed er der skruet lidt ned for min træning. Nu skal børnene have lov til at gå til deres dans og svømning, og konen skal også træne(s), hvorfor jeg nu slapper lidt af.

Med mørkets fremkomst er det også naturligt nok. Jeg var f.eks. igår ude at løbe 9 km i kraftigt regnvejr, flere steder var det pga. mørket og sparsom belysning umuligt at se, om det var plan vej, man satte fødderne på, ofte trådte man derfor lige ned i vandpytter. Det var nu en dejlig tur alligevel, faktisk var jeg nærmest helt stolt over at have brugt hele 40 min på at løbe 9 km og det tydeliggør jo, hvorfor farttræning ikke er optimalt i mørke.

Nu er dette jo ikke en blog om bøger, mode, vin, mad eller politik, så når nu der bruges mindre energi på træning, kan jeg jo passende finde tid til mine andre interesser. I aften skal jeg således langt om længe endeligt deltage i et arrangement i min vinklub, hvor vi skal smage diverse kultvine, i samme klub har jeg tidligere smagt andre store vine, en af dem jeg husker bedst og stadig kan "smage", var en kultvin af Vinding-Diers ved navn Belluzza.

Denne vin opnåede så høje priser og så stor en kultstatus, at hans vingård faktisk blev røvet i "bedste" western stil med pistoler og det hele, men en enkelt tønde kunne røverne dog heldigis ikke få plads til i deres lastbil.

Vinen i den efterladte tønde var for lidt til at sætte til salg. Der ville simpelthen blive for få flasker og det ville være for dyrt at få printet etiketter til den. Men vinen blev naturligvis alligevel hældt på flasker og Peter Vinding-Diers skrev i egen høje person selv "Belluza" med guldtusch på flaskerne og disse flasker blev så solgt til en god ven af huset - denne ven havde egentligt lovet ikke at sælge flaskerne videre, det skete så alligevel og af kringlede (og lovlige) veje ligger der nu sådan en flaske i mine gemmer, og hele historien har jeg på mail af hovedpersonen selv. Ret spændende synes jeg, og historien skal naturligvis genfortælles når den åbnes i løbet af vinteren i gode venners lag.

I aften skal vi dog ikke smage Belluzzaen igen, men dennes "storebror". Vi skal desuden smage en dessertvin, som tidligere var forbeholdt den russiske Zar. Nu er det ikke Zaren, der drikker den; derimod den russiske mafia, som har taget over - Det skal nok blive godt, interessant og hyggeligt. Og jeg skal nok huske at tage billeder af sjældenhederne...

Hvad med løb? Ja, ja jeg skal nok berette her.

De sidste 3 uger har jeg løbet således

Søndag: 21 km (aldrig over 1.28 i tid)
Tirsdag: 15 km (denne uge dog 10 km - på under 40 min trods røde lys)
Torsdag: 15 km (denne uge dog 9 km)

Samme program bliver hovedtemaet efteråret og vinteren igennem.


-----------------

Her følger lidt vinnoter, for sjov, for de interesserede.

Selve vinsmagningen fulgte ikke de gængse traditioner. Her var ingen rød tråd gennem smagningen, intet tema. Med andre ord var denne smagning helt skæv, men så meget sjovere og skør. F.eks. udbrød en dame efter vin nr. 2, at "det her var noget helt andet". Og det kunne for så vidt være sagt om hver enkelt vin!!! 



Montecarrubo 2008

Peter Vinding-Diers laver ganske enkelt skøn vin

Duften bød på kaffe, mørk frugt og halm.

Smagen: Kompleks og fløjlsblød frugt, læder, stald, tobak. En herrevin, som sikkert også kunne score et par piger...




Massaya Gold Reserve 2004

Hvem havde troet det, men aftenens bedste vin kom fra Libanon.

Duften gav løfter om noget stort. Blomme, lakrids, kirsebær, læder.

Smagen: Tobak, læder, træ, tranebær, stald - vildt potent - jeg vil på ferie i Libanon!

Aftenens perfekte afslutning var denne perle fra Ukraine

Massandra Pinot Gris 2003

Duften kan jeg stadig fremkalde.
Forestil dig at blende marcipan, abrikoser, ferskner, smør og sherry sammen, så har du duften!

Smagen var ligeledes i samme retning.
Fed i konistensen, marcipan, ferskner, honnin, pære - alt i alt dessert nok i sig selv.

2 kommentarer:

  1. Hej Snob,

    Skønt med lidt vinkult her på siden. Jeg er selv lige startet i en vinklub og skal holde næste arrangement, så det er fint med lidt inspiration. Selvom mine flasker nok bliver lidt mere ordinære ;) Tak for dine sidste kommentarer på min blog, de luner. God weekend kh Karina

    SvarSlet