torsdag den 6. december 2012

Diskussionsoplæg til Per Brændgaard



Kære læsere,

da jeg bragte mine synspunkter omkring Per Brændgaards artikel i BT steg mit læsertal pænt markant; min blog var nemlig blevet nævnt på Facebook.

Jeg vover nu pelsen og postede nedenstående indlæg på Per B's side. Det kan sagtens være, at jeg kommer til kort, (han har jo 3000 venner!!!) men mest af alt frygter jeg, at jeg ikke har tiden til at følge op på denne diskussion, men jeg har i al fald som udgangspunkt tænkt mig at bringe fortsættelsen her og er spændt på reaktionerne.

Fortsat god træning derude!

-------------
Kære Per Brændgaard,

For snart længe siden bød jeg op til dans om vores forskellige syn på løb, men først nu, i en tid hvor flere tager bilen og dropper cyklen, tager jeg så det første dansetrin.

Jeg er en dedikeret motionsløber. Løb er for mig sjovt, afstressende og opladende. Jeg tilhører top 5%, men derfra og til top 2% (elite) er der langt, og så hurtig bliver jeg aldrig; ergo løber jeg ikke kun for sjov, men også for at presse mig selv.

På min lille blog skrev jeg et indigneret indlæg, provokeret af din artikel i BT www.bt.dk/kvinder.bt.dk/5-typiske-myter-om-motion, som du blev gjort bekendt med. Men jeg har også tidligere læst og moret mig over dine ”10 gode grunde til at lade være med at løbe” www.perbraendgaard.com/2012/05/23/ti-gode-grunde-til-at-lade-vaere-med-at-lobe/ og at jeg først nu får taget mig sammen til at gå i rette med dine synspunkter, skal jeg beklage, desværre har jeg ikke kunnet finde dine venners reaktioner på mit indlæg. (Hjælp mig gerne)

Først og fremmest kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor du finder belæg for at hævde, at motion ikke slanker? Eller dog, at man kun i snit taber 1-2 kg derved?

Dernæst kan jeg ikke lade være med at more mig over det pres, du mener, der er. Løb er blevet big business, hvorfor der nærmest dagligt trykkes artikler herom, det er vel også derfor, at du bruger det som skudsmål? – Der er næppe mange læsere, hvis du bad folk afholde sig fra fægtning! Til sammenligning kan jeg jo kun sige, at fordi mange har en forfærdelig musiksmag og køber Seebachs musik, så føler jeg mig ikke presset til at lytte med, jeg kan godt finde ud af at skifte kanal og bukker ikke under for presset.

Du skriver, at psyken også tager skade? At for meget motion er skadeligt. Men i de her fedmetider, hvor fede forventer ekstra serviceydelser fra det offentlige, så er mere vel altid bedre end for lidt motion?

Det næste er skadesomfanget ved løb. I dine 10 gode grunde til at undlade løb hævder du, at løb er skadeligt for kroppen. Ja, hvis løb nu er danskernes foretrukne motionsform, så er det jo klart, at det vil kunne aflæses i statistikken. Men er det procentuelt værre end f.eks. fodbold og håndbold, hvor kropskontakten er hyppig og til tider voldsom? – Kom gerne med dokumentation.
Det triste er, at du i dit forsvar for de 10 gode grunde skriver, at du blot mente, at løb "kan være" dårligt, og alligevel gentager du så dig selv i artiklen i BT. Men der findes videnskabelige undersøgelser af marathonløbere, hvis knæ blev scannet før og efter maratonløb, og der kunne ikke påvises varige skader, se bl.a. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16528558. Men rejser man sig fra sofaen, er der også chance for, at man falder.

Nu ønsker jeg for så vidt ikke en diskussion med konstante kildehenvisninger og jeg får sikkert bare et Marina Aagaard-synspunkt som svar; at du ikke diskuterer med udgangspunkt i fakta, men for at skabe debat. Men når nu tæt på halvdelen af befolkningen er fede, eller - måske mere politisk korrekt - lider af overvægt, synes jeg, det er en farlig vej at begive sig ud af, især når man som du har fået myndighedernes blåstempling af at være sundhedsekspert. Hvordan ser du på det?

Nu ved jeg godt, at du har gjort sundhedssnakken til en levevej, men regnestykket er jo ikke så svært.

Hvis du indtager flere kalorier end du forbrænder, så tager du på. Nogen kan spise en ko uden vægtøgning, andre skal efter sigende blot kigge på en kage for at tage på. Sådan er der så meget, men det er ikke en undskyldning for at blive fed!

Bedste hilsener

5 kommentarer:

  1. Jeg har gået med de samme tanker, og fra tid til anden kommenteret på Facebook om det. Kedeligt nok, bliver det som regl svaret tilbage med personangreb og irrelevante ting.

    Jeg deler helt din mening, at i de tider vi lever nu med stigende overvægt og fedme problemer, bør vi føre et positivt budskab ud om motion og ikke mindst gøre det nemt for folk at tage de sunde valg.

    Sundheds debatten har blevet til et mini Christiansborg hvor det tydeligvis er sjovest at kaste mudder efter hinanden istedet for at tale om hvad der er godt med de teorier jeg tror på.

    Se bare på VBK vs mindfulnes/små skridt "kriget" - PINLIGT!

    Det samme er at nedgøre løb, triathlon og udtale at man synes det er synd for udøverne. Helt ærligt.

    Frem med de positive sundhedsbudskab!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anneli,

      tusinde tak for dit indspark. Jeg kan ikke være mere enig, budskabet om motion må aldrig blive negativt.

      Fortsæt endeligt med at sprede sunde budskaber på FB, Danmark har brug for det!

      Slet
  2. Vel skrevet, vel skrevet.

    Desværre er debatten ofte meget unuanceret her i DK, som om detaljer er for vanskeligt for os at forstå. Mange emner gøres i overskrifter. Og den ene dag er det ene sundt, den anden dag ikke.

    Selvfølgelig kan man træne for meget, men at påstå træning er farligt er for dumt.

    God træning til dig og weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker og det vil ikke undre dig, at jeg er meget enig, vel?

      Slet
  3. Læser ikke din blog så ofte, men ville lige kommenter at jeg synes der er et rigtig godt indlæg :)

    SvarSlet