søndag den 2. december 2012

Uge 48 og farvel til sneglen



Endeligt.
En lang ørkenvandring. 
Langt om længe kunne jeg fjerne overskægget.

Forhåbentligt har Movember bragt mere fokus på mænds sundhed og kræft. Jeg håber virkeligt, at man snart knækker koden på den sygdom, som har taget alt for mange og alt for tidligt, for eksempel nåede min kære mor aldrig at blive 58. Og en kær ven fik da også gået en omgang i ringen med kræften, men gik heldigvis sejrrigt ud af den kamp.

Men livet skal leves, også - eller måske netop - hvis man har generne mod sig, og det gør jeg da i den grad, på min måde, men måske lidt mere usundt her op mod jul. Således bagte jeg lørdag et honningbrød og en stor portion lakridssmåkager, som blev bedre end sidst. Sprøde med en sej krumme. Honningbrødet er sikkert også godt, men det skal stå og modne et par dage, før man må spise det. Det havde jeg ikke set i opskriften, allerførste gang jeg bagte det.

Det var en dag, hvor jeg var voldsomt lækkersulten, og fandt så opskriften på dette brød. Rimelig nem at gå til, men jeg havde bare ikke lige læst den afsluttende bemærkning til opskriften. Der stod sørme, vent et par dage med at spise af det..... Ventede jeg så? Nej, jeg har det generelt dårligt med autoriteter og sådan en opskrift skal ikke bestemme over mig, hvorfor jeg følgelig skar en endeskive af, sidenhen har jeg dog altid givet det tid til at modne. Og så har man også tid til at lave karameliseret æblemarmelade, som smager himmelsk ovenpå sådan en skive honningbrød. "Desværre" er jeg den eneste i familien, der nyder denne delikatesse, sådan kan livet være hårdt nogen gange!

Velkommen til En Snobs Bageri... Nej  nu må det være nok med al det usunde, selv om vi der dyrker det aktive liv og forbrænder alt det, vi spiser, skal vi jo ikke friste de mange svage sjæle derude, og skulle sådan en have fundet vej til min side, fralægger jeg mig ansvaret for en eventuel vægtøgning. I stedet vil jeg foreslå sådan en svag sjæl at opleve glæden ved at røre sig og det bringer mig dermed til denne uges træning. 

Mandag slappede jeg af ovenpå sidste weekend, tirsdag havde jeg et forhindrende ærinde, hvorfor denne uges træning blev komprimeret på 5 dage, men det er jo også vinter og det er ikke nu, formen skal toppe. Jeg kunne ikke finde på flere undskyldninger.

Onsdagens tur var i mørke. Torsdagen stod i styrketræningens tegn. Lørdagen var flot, meget flot. Frostklar blå himmel, tør luft og tempoet til tider ikke helt så langsomt som planlagt, også fordi jeg lige måtte indhente en løber. Jeg kunne ikke lade være! Og søndagen var i sne sammen med klubben. Vi løb stille og roligt ud gennem skoven, lavede fodledsøvelser, hælspark og høje knæløft, derefter 30-20-10 ude ved kasernen 4 x 5 minutter, hvor underlaget muliggjorde fuld speed, ved sidste omgang fik vi en hare i form af en lille traktor og tre af os overhalede den. Derefter gik turen hjem igen med efterhånden ret våde og kolde tæer.

Onsdag: 16 km, @4.25 
Torsdag: 6 km @4.30 + 20 min i Loop
Lørdag: 10.8 km @4.20 + 20 min i Loop
Søndag: 14 km blandet løb, uret havde jeg glemt hjemme, men der blev givet gas i spurterne.

I alt 46 km

Som en sidste note. hjælper styrketræningen efterhånden.

2 kommentarer:

  1. Hej snob,

    Godt at læse at styrketræningen hjælper. Og jeg ser frem til en opskrift på honningbrød, det lyder som sand løbermad.

    Hvad synes du om at løbe 30-20-10? Er det ikke lidt sjovt!?

    SvarSlet
  2. 30-20-10 er helt sikkert god træning, og igen ligesom ved anden intervaltræning, så er det godt at have hurtigere løbere med.

    Her er opskriften:

    Bland 250 g. hvedemel og 250 g. rugmel med 2 tsk. natron

    Varm 250 g honning, 250 g sukker og ½ dl. vand i en gryde, så det smelter og lade det køle lidt af.

    Rør derefter ½ tsk. stødt nelliker, 1 tsk. stødt kardemomme og 2 tsk. kanel i væsken

    Nu pisker du væsken sammen med 2 æg (blidt) og derefter melblandingen i.

    Bages i brødform(e) v. 175 grader i 30-35 min. Mærk efter med en nål.

    Efter bagning må det godt stå 5 minutter og dampe af, men pak det derefter ind i bagepapir og put det så i en stor frysepose, og lad det stå et par dage.

    P.S. Jo kraftigere honning, desto kraftigere smag.

    P.P.S. Der er jo halvt rug i, så der er masser af kostfibre, så ja, det er vel løbekost! ;o)


    SvarSlet